neutrino   neutrinos

Cząstka elementarna należąca do leptonów, mająca bardzo niewielką lecz niezerową masę, zerowy ładunek elektryczny, oraz spin 1/2 (jest fermionem).

Neutrina mają bardzo małą masę, jednak jest ich bardzo dużo w przestrzeni. Produkowane są w gwiazdach, w wybuchach supernowych, oraz powstały na samym początku - podczas Wielkiego Wybuchu.

Zanim odkryto istnienie neutrin, badania rozpadu promieniotwórczego wykazywały, że część energii po prostu znikała. Wzbudzało to niemałe przerażenie tych osób, które przeprowadzali takie badania - stanęli bowiem przed wyborem: poprawienia teorii, która tłumaczy wyniki, lub obalenia prawa zachowania energii.

Dlatego właśnie propozycja Wolfganga Pauliego wprowadzenia nowej cząstki elementarnej, choć on sam nazwał ją "desperacką", została szybko i chętnie przyjęta. Jego nowa cząstka, którą obdarzono wdzięcznym mianem neutrina, miała unosić energię znikającą podczas rozpadu beta. Pomysł mógł wzbudzić wiele kontrowersji, ponieważ neutrino musiałoby być niezwykle przenikliwe i wędrować przez wszechświat prawie nie oddziaływując z materią, a to oznaczałoby że byłaby praktycznie niewykrywalna.

Mimo tych pesymistycznych założeń, w roku 1956 Friedrick Reines i Clyde Cowan odkryli neutrina badając ich strumień pochodzący z reaktora jądrowego.

Okazało się następnie, że istnieje kilka rodzajów (zapachów) neutrin. Te najwcześniej wykryte nazwano elektronowymi - mogą one, oddziałując z jądrem atomu, wytwarzyć elektrony. Dwa inne rodzaje neutrin otrzymały nazwy od swoich partnerów w Modelu Standardowym - neutrino mionowe i taonowe. W reakcjach z jądrem atomu te rodzaje neutrin mogą wytworzyć odpowiednio miony lub taony.

W 1989 roku przeprowadzono eksperyment, który wykazał że nie istnieje więcej neutrin aktywnych, ponad te trzy już znane. Każdy rodzaj neutrina ma swój odpowiednik - antyneutrino - w antymaterii.

Neutrina, podczas propagacji w przestrzeni, mogą zmieniać swój rodzaj (zapach) - zjawisko to jest nazywane oscylacją neutrin.

Dodał: Andrzej Nowojewski - 2002-01-20 23:25:29+01